wrzesień 2
wrzesień 5
Miejsce kaplica ewangelicka ul. Żeromskiego 7 c

Prezydent Miasta Żyrardowa Lucjan Krzysztof Chrzanowski, Pastor Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Żyrardowie dk. Halina Radacz i Dyrektor Artystyczny Blanka Dembosz-Tondera zapraszają na cykl wydarzeń skierowany do miłośników kultury inspirowanej przez Biblię „Księga, która łączy”.

Wydarzenia rozpoczną się w czwartek, 2 września, w kaplicy ewangelickiej w Żyrardowie przy ul. Żeromskiego od wykładu pt. „Biblia w kulturze judeochrześcijańskiej”, wygłoszonego przez Małgorzatę Platajs, długoletnią dyrektor Towarzystwa Biblijnego w Polsce.

Po wykładzie odbędzie się koncert „ Psalmy”, który przygotuje śpiewaczka i kompozytorka Blanka Dembosz-Tondera wraz z oboistą Jakubem Kornakiewiczem. Będą to nowe kompozycje Blanki Dembosz-Tondery ( 8 wybranych psalmów),  łączące  inspiracje dawną muzykę sakralną z medium  muzyki elektroakustycznej oraz improwizacjami na głos i obój.  Psalmy będą wykonywane w języku hebrajskim, aramejskim, greckim i polskim.

3 września, w piątek, zapraszamy na koncert „Biblijne modlitwy kobiet” – który zostanie wykonany przez kobiecą część zespołu Kolegium Muzyki Ewangelickiej (Blankę Dembosz-Tonderę – sopran, Ilonę Szczepańską – alt, Justynę Młynarczyk i Paulinę Garlińską – viole da gamba). Przed koncertem, diakon Halina Radacz, w swojej prelekcji przybliży biblijne portrety kobiet.

4 września w kościele rzymsko-katolickim pw. Wniebowstąpienia Pańskiego odbędą się dwa wydarzenia: refleksje na temat pt. „Mariologia luterańska, prawosławnej i katolicka”, które wygłoszą: prof. Jerzy Sojka, ks. dr Łukasz Leonkiewicz i ks. Sławomir Kielczyk, a następnie koncert – „Sonaty różańcowe – Tajemnice Bolesne” Ignacego von Bibera w wykonaniu Urszuli Jasieckiej- Bury (klawesyn),  Aleksandry Radwańskiej (skrzypce), Krystyny Wiśniewskiej (wiolonczela barokowa).

Program koncertu:

  1. Heinrich Ignaz Franz von Biber – (1644 – 1670) – Sonata VI (Ogród Oliwny)
  2. Georg Muffat (1653 – 1690) – Sonata D – dur na skrzypce i basso continuo
  3. Georg Muffat – Ciacona in G na klawesyn
  4. Heinrich Ignaz Biber (1644 – 1670) – Sonata IX (Droga Krzyżowa)
  5. Johann Heinrich Schmelzer (1620-23 – 1680) – Sonata secunda na skrzypce i basso continuo
  6. Heinrich Ignaz Biber (1644 – 1670) – Sonata X (Ukrzyżowanie)

W niedzielę,  5 września, w ostatni dzień festiwalu będzie można uczestniczyć w spotkaniu opowiadającym o postaci urodzonego w Żyrardowie pisarza i tłumacza – Pawła Hulki-Laskowskiego, a także posłuchać koncertu zespołu „Zelowskie Dzwonki” – grupy wykonującej chrześcijańskie pieśni związane z wyznaniem ewangelicko-reformowanym, a więc wyznaniem Pawła Hulki-Laskowskiego.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych kulturą inspirowaną przez Biblię.

plakat księga

WYKONAWCY:

2 września: koncert ,,Psalmy – współczesne sacrum” 

Blanka Dembosz – Tondera (sopran, kompozycje)

Urodzona w Krakowie, ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2002 roku oraz śpiew solowy na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Ewy Wdowickiej w 2009 roku. Podczas studiów powołała do życia Międzywydziałowe Koło Naukowe Muzyki Dawnej.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Jest laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja).

Posiada w repertuarze muzykę różnych epok, od średniowiecza po utwory współczesne. Wraz z gambistą –  Kazimierzem Pyzikiem wykonuje zapomnianą muzykę polskiego baroku, a z wiolonczelistą – Łukaszem Laxym  tworzy duet sopra(n)cello oraz  śpiewa współczesne aranżacje pieśni  protestantów polskich doby renesansu. Dokonuje prawykonań  utworów polskich kompozytorów oraz polskich prawykonań dzieł kompozytorów zagranicznych. Dla Blanki Dembosz – Tondery utwory komponowali i komponują: Katarzyna Taborowska, Paulina Załubska, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Kwiecień-Długosz,  Martyna Kosecka,  Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski, Michał Pawełek,  Rafał Zapała,  Ryszard Lubieniecki oraz Krzysztof Gawlas.

Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT.

Brała udział m.in. w 41. i 47.Międzynarodowym Festiwalu  Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w 11., 13. i 17. Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, w festiwalu Sound Screen Festival w Bydgoszczy, w 28. i 30. Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów  Krakowskich,  III  Krakowskim Festiwalu  Akordeonowym  oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej  Warszawska Jesień, z upodobaniem promując polską muzykę nową, w szczególności współczesną muzykę elektroniczną i improwizowaną. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Stypendium w sieci” (2020r.). Działa też na polu kompozytorskim tworząc muzykę elektroakustyczną (  kompozycje  były wykonywane podczas  „Krakowskich Nocy Poezji” w 2018, 2019 i 2020 roku, a także podczas  koncertu Pieśni Księgi we wrześniu 2020 r.)

Jest założycielką  Kolegium Muzyki Ewangelickiej , w którym śpiewa i którym kieruje.

Jest też autorką scenariusza i reżyserką koncertu „Po drugiej stronie Lete” (premiera podczas Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej 2013r.), pomysłodawczynią i reżyserką spektaklu „Krzątaczki” ( premiera Kraków 2015r.), była dyrektorką artystyczną i pomysłodawczynią Festiwalu Głosu „Nagłos(y)” (Kraków  2017r.), dyrektorką artystyczną II Ekumenicznego Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu ( 2020r.), jest  dyrektorką artystyczną  festiwalu „Juxta crucem”  oraz  inicjatorką i współtwórczynią ogólnopolskich warsztatów „Muzyka współczesna da się lubić!” w PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w 2013 r.

Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną.

Jakub Kornakiewicz (obój, improwizacje)

Ukończył z wyróżnieniem PSM I stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu w klasie oboju mgr Leszka Łopalewskiego. Obecnie kontynuuje naukę w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w klasie oboju barokowego dr Katarzyny Pilipiuk. Swoją grę doskonalił podczas kursów mistrzowskich w klasach: prof. Jerzego Kotyczki, dr hab. Arkadiusza Krupy.

W latach 2012-2015 wokalista zespołu Promyczki Dobra z którym koncertował w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Włochy, Anglia, Austria, Filharmonia Krakowska). Razem z zespołem zajmował czołowe miejsca na festiwalach europejskich między innymi w Lido di Jesolo we Włoszech – I miejsce konkursu Orfeo in Italia.

W 2018 roku założył orkiestrę Sinfonia Nova, składającą się ze studentów oraz absolwentów szkół i uczelni muzycznych, z którą stale koncertuje jako dyrygent. Jest członkiem Kolegium Muzyki Ewangelickiej ( obój barokowy i współczesny).

W charakterze instrumentalisty bądź dyrygenta koncertował min. w ramach: IV Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Wieliczce, I i II Ekumenicznym Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu.

Jest współpomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu Juxta Crucem oraz dyrektorem artystycznym III Ekumenicznego Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu.

3 września: koncert ,,Modlitwy i hymny biblijnych kobiet”

Kolegium Muzyki Ewangelickiej

Zależnie od repertuaru w zmiennym składzie – to połączenie solistów i kameralistów, z których każdy zajmuje się zarówno muzyką dawną, jak i nową. Duże doświadczenie wykonawcze, niebanalne artystyczne osobowości oraz dobre muzyczne przygotowanie dają członkom zespołu swadę i swobodę twórczą oraz odwagę dokonywania śmiałych interpretacji. Muzycy poszukują nowych brzmień, eksperymentują z formą, ale trzymają się najważniejszego przekazu jakim jest Słowo.

W latach 2016 – 2017 zespół wystąpił na licznych festiwalach; między innymi na festiwalu Wielokulturowy Lublin oraz w Gnieźnie podczas Królewskiego Festiwalu Artystycznego. Zarówno jako kameralny ensemble, jak i kilkunastoosobowy skład wykonawczy,  zagrał na XVII. Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu (Membra Jesu Nostri Dietricha Buxtehudego),  brał udział w Festiwalu Głosu Nagłos(y) w Krakowie (Koncert Pieśni Słowa – prawykonanie utworu Et quare Artura Kroschela) , zaistniał  również na Festiwalu Muzyki Polskiej.  Wystąpił na Krakowskich i Małopolskich Dniach Biblijnych, w Grudziądzu, podczas otwarcia  wystawy o Reformacji oraz w kościele ewangelickim w Pokoju w ramach  14. Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim.

W 2019 r. KME brało udział w  Dniach Biblijnych w Małopolsce, w I. Ekumenicznym Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu, a także wystąpiło w Żyrardowie  podczas festiwalu „Spotkanie z Rejem”. Kolegium uświetniło obchody stulecia Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego w Sopocie  i w Jaworzu. W 2020 r. zespół wystąpił w Wieliczce i w Nowym Sączu w ramach dwóch festiwali: IV. Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej oraz II. Ekumenicznego Festiwalu Muzyki i Sztuki Chrześcijańskiej w Nowym Sączu. We wrześniu 2020 r. założycielka i kierowniczka artystyczna zespołu – Blanka Dembosz – Tondera  jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz  z Kolegium Muzyki Ewangelickiej wykonała i nagrała koncert „Pieśni Księgi”.

W Żyrardowie wystąpi damska część zespołu, w składzie:

Blanka Dembosz – Tondera (sopran)

Ilona Szczepańska (alt)

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wokalno
– Aktorskim (kierunek: Wokalistyka), w klasie śpiewu solowego prof. Agnieszki Monasterskiej (studia I i II stopnia – z wyróżnieniem). Ukończyła również kierunek: Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuki Muzycznej na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej (studia I stopnia). Wokalistka, dyrygent chóralny i pedagog. Śpiewaczka Capelli Cracoviensis. W swoim dorobku artystycznym ma na koncie m.in. wykonanie partii solowych w polskim prawykonaniu w The Sacred Concerts Duke’a Ellingtona, a do największych osiągnięć wokalnych zalicza partię Dydony w scenicznej adaptacji opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, będącej produkcją Capelli Cracoviensis, w reżyserii i choreografii Natalii Iwaniec. Dotychczas współpracowała m.in. z takimi dyrygentami jak: Fabio Bonizzoni, Ottavio Dantone, Paul Esswood, Vincent Dumestre, Kai Wessel, Robert Hollingworth, Wim Becu oraz Jan Tomasz Adamus. Wzięła również udział w prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Misteria Paschalia, Opera Rara, Händel – Festspiele Halle i Festiwal Bachowski w Świdnicy. Koordynator Krakowskiego Chóru Mieszczańskiego, w którym integruje dziesiątki amatorów śpiewu i muzyki, przygotowując zespół do udziału w festiwalach muzycznych, a wszystko to pod patronatem Capelli Cracoviensis. Oprócz rozwoju artystycznego w dziedzinie śpiewu klasycznego znajduje również czas na twórczość związaną ze śpiewem rozrywkowym, co jest jej ogromną pasją i życiowym napędem. Współpracowała z takimi jazzmanami jak: Wojciech Groborz, Joachim Mencel i Stan Breckenridge.

Paulina Małgorzata Garlińska (viola da gamba)
Jest absolwentką klasy gitary profesora Jerzego Nalepki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończyła studia podyplomowe dla menagerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Występowała na Festiwalach „Miasto Gwiazd” w Żyrardowie jako solistka z orkiestrą pod dyrekcją Mateusza Tomasza Wiśniewskiego oraz XXI Pasymskie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej. W ramach sesji naukowej w rodzimej Akademii wygłosiła referat o twórczości łódzkich kompozytorów na gitarę i klawesyn oraz brała udział w koncercie w sesji naukowej „Klawesyn bez granic”. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka i kameralistka z wokalistą Oskarem Koziołkiem- Goetz, skrzypkiem Mateuszem Strzeleckim oraz klawesynistką Magdaleną Bąk w zespole Due Corde gdzie oprócz muzyki dawnej dokonują prawykonań nieznanych bliżej kompozycji na ten skład instrumentalny. Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach dla instrumentalistów pod okiem wybitnych wykładowców. Obecnie studiuje grę na violi da gamba w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie mgr Justyny Młynarczyk.

Justyna Młynarczyk (viola da gamba)

Gambistka oraz pedagog. Współzałożycielka tria viol da gamba Gambasada, członek {oh!} Orkiestry Historycznej, wykładowca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, inicjatorka otwarcia klasy violi da gamba w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Katowicach. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wiolonczeli Piotra Janosika oraz Conservatoire de Musique w Grenoble (Francja) w klasie violi da gamba Christine Plubeau i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie violi da gamba Marcina Zalewskiego. Ukończyła także Szkołę Aktorską Lart Studio w Krakowie. Współpracuje z zespołami takimi jak Capella Cracoviensis, Ars Cantus, Harmonia Sacra, Filatura di Musica, Consortium Sedinum. Prowadzi badania nad życiem i twórczością Monsieur de Sainte Colombe. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki francuskiej z przełomu XVII i XVIII wieku, a od niedawna próbuje także swoich sił w tłumaczeniach XVII – wiecznych francuskich traktatów związanych z tematyką violi da gamba. Interesuje się problematyką ergonomii pracy muzyka oraz metodyką nauczania gry na instrumentach dawnych; lubi dobry film i stare chaty. Wraz z mężem Piotrem tworzy duet viol da gamba JKM ensemble.

4 września: koncert ,,Sonaty Różańcowe – Tajemnice Bolesne”

Aleksandra Radwańska (skrzypce)

fot. Magdalena Hałas

Zainteresowania muzyką XVII i XVIII wieku skłoniły ją do podjęcia studiów w klasie skrzypiec barokowych dr Martyny Pastuszki. W listopadzie 2020 roku uzyskała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej w Katowicach, w zakresie gry na skrzypcach barokowych. Zainteresowania poszukiwaniem nowych, nieznanych dotąd utworów, przeznaczonych na skrzypce, doprowadziły ją do podjęcia próby stworzenia współczesnej edycji nutowej sonat skrzypcowych anonimowych kompozytorów, czego zwieńczeniem stała się praca magisterska, poświęcona temu tematowi. Aleksandra jest członkinią zespołu „La Metamorphose Ensemble” zajmującego się wykonawstwem muzyki dawnej. Jest laureatką licznych konkursów w Polsce i za granicą.

Do największych osiągnięć w kategorii kameralistyki należą m.in. : International Online Festival-Contest „Future Stars” we Włoszech (I nagroda), „World Art Games” International Art Media Contest Fiestalonia Milenio w Hszpani (podwójne I miejsce), Chaleston International Music Competition (I miejsce), International Youth Music Competitions (Grand Prize) w USA (I miejsce), Ogólnopolski Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej w Gdańsku  (I miejsce).

Współpracowała z takimi muzykami jak: Cecilia Bernardini, Fredrik From, Lina Tur Bonet, Jean Rondeau, Eduardo Lopez Banzo, Veronika Skuplik. Jest zaangażowana w projekty Orkiestry Historycznej {oh!}. Jej zainteresowania muzyczne sięgają również muzyki organowej. W związku z pogłębianiem umiejętności gry na tym instrumencie, była laureatką konkursów organowych. Pełni także funkcję organisty w Kościele pw. Św. Jana Chrzciciela w Studzienicach.

Krystyna Wiśniewska (wiolonczela)
Ukończyła studia w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Bauera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie Od 2019 roku studiuje wiolonczelę barokową na Akademii Muzycznej iw Łodzi. Jest laureatką licznych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Była półfinalistką XI Międzynarodowego Konkursu im. Witolda Lutosławskiego (Warszawa) oraz laureatką nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego – „Out” Dariusza Przybylskiego. Pracowała solo i kameralnie z pedagogami takimi jak Andrzej Orkisz, Claus Reichardt, Tomasz Strahl, Gotthard Popp, Ole Eirik Ree, Andrzej Zieliński, Jacob Shaw, Julius Berger, Andrez Diaz, Desmond Hoebig, Johanne Perron, Hans Jensen, Bartosz Koziak, Arto Noras czy Danjulo Ishizaka.  Występowała na wielu festiwalach takich jak Łańcuch XIII, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy w Książu oraz Talentinum (Zlin, Czechy). W 2016 roku była uczestnikiem Letniej Akademii Muzyki Scharoun Ensemble Der Berliner Philharmoniker. W 2017 i 2018 roku brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Zermatt Festival Academy (Szwajcaria). W latach 2013/2014 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureatką stypendium „Młoda Polska”. Jest członkiem wielu polskich i międzynarodowych zespołów: Warsaw Players, Uncover Soloist, EUYO. Od 2019 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia.

fot. Katarzyna Telec

Urszula Jasiecka Bury (klawesyn)
Ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego. Studia te ukończyła z wyróżnieniem.  W 2005 roku letni semestr spędziła w Brukseli studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych warsztatów prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii (2000).

Przez ponad 17 lat współtworzyła jako organistka i klawesynistka Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, który  jako jedna z pierwszych formacji na terenie Śląska profesjonalnie zajmował się historycznym wykonawstwem muzyki renesansu i baroku. Zespół ten, aktywnie koncertując w kraju i poza jego granicami zajął w marcu 2004 roku II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertal (Niemcy) oraz nagrał 2 płyty z muzyką XVII i XVIII – wieczną.

Urszula Jasiecka – Bury występuje regularnie jako solistka a także kameralistka przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr, a także tworząc własne projekty z wieloma znakomitymi muzykami. Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora roku prowadzi od 2004 festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej  i Kameralnej” a przez ponad 10 lat była kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechowicach-Dziedzicach. Koncertowaniu towarzyszy działalność pedagogiczna – Urszula Jasiecka-Bury prowadzi klasy organów i  klawesynu w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej oraz Zespole Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. W Akademii Muzycznej w Katowicach i Łodzi wykłada przedmioty specjalistyczne w zakresie organów i klawesynu. W 2020 roku uzyskała tytuł doktora w macierzystej uczelni. 

Kalendarz wydarzeń

Cofnij
Dalej

Dodaj wydarzenie