 
                Informacja o zakresie działalności Urzędu – tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR)
 
                            Urząd Miasta Żyrardowa
 Urząd Miasta Żyrardowa, czyli w skrócie Urząd, znajduje się przy ulicy Bolesława Limanowskiego nr 44 w Żyrardowie.
Urząd Miasta Żyrardowa, czyli w skrócie Urząd, znajduje się przy ulicy Bolesława Limanowskiego nr 44 w Żyrardowie.
Zdjęcie Urzędu
To jest główny budynek Urzędu
W tym budynku pracują Prezydent i urzędnicy.
Prezydent jest szefem Urzędu.
Prezydentem Miasta Żyrardowa jest Lucjan Krzysztof Chrzanowski.
Prezydentowi w pracy pomagają Zastępcy Prezydenta, Sekretarz Miasta, Skarbnik Miasta i inni pracownicy urzędu.
Czym zajmuje się Urząd?
W Urzędzie możesz:
- zameldować się, czyli zgłosić to, gdzie mieszkasz,
- wyrobić dowód osobisty,
- zgłosić, gdy urodzi się dziecko,
- otrzymać akt zgonu, akt urodzenia i akt małżeństwa,
- wziąć ślub cywilny,
- zapłacić lokalne podatki, w tym podatek od nieruchomości
 czyli gruntów, budynków, budowli, ich części na przykład mieszkań,
- zapłacić lokalne opłaty, na przykład opłatę za wywóz śmieci,
- zgłosić prowadzenie własnej firmy.
Urząd ma też inne zadania:
- obsługuje wybory, na przykład na Prezydenta Polski,
 wybory do Sejmu i Senatu, do Parlamentu Europejskiego,
- prowadzi spis ludności w mieście,
- prowadzi spis firm, które są w mieście,
- zarządza miastem w trudnych sytuacjach,
 na przykład w czasie powodzi lub suszy,
- zajmuje się budżetem,
- ustala jakie będą lokalne podatki,
- ustala jakie będą lokalne opłaty,
- planuje przestrzeń w mieście,
- robi remonty i buduje nowe potrzebne miastu budynki,
- buduje i naprawia drogi gminne, chodniki,
- dba o przyrodę i zieleń w mieście,
- zajmuje się wywożeniem śmieci z miasta,
- pilnuje i dba o czystość i porządek,
- dba o zabytki,
- współpracuje z organizacjami pozarządowymi.
Kontakt z pracownikami Urzędu:
Urząd jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach:
- w poniedziałek, wtorek, czwartek od 8.00 do 16.00,
- w środę od 8.00 do 17.00,
- w piątek od 8.00 do 15.00
To są godziny pracy Urzędu. Wtedy możesz przyjść lub zadzwonić do Urzędu.
Jak możesz załatwić sprawy w Urzędzie?
Możesz napisać pismo i wysłać na adres:
- Urząd Miasta Żyrardowa
 Bolesława Limanowskiego nr 44, 96-300 Żyrardów
Możesz napisać pismo i przynieść do Biura Obsługi Mieszkańca
Biuro podawcze to miejsce, w którym zostawisz pisma i dokumenty. W Biurze możesz zapytać, gdzie załatwisz Twoją sprawę. Biuro jest na parterze przy wejściu głównym. Biuro jest otwarte w godzinach pracy Urzędu.
Możesz napisać wiadomość i wysłać na adres e-mail:
Musisz mieć Internet i konto poczty elektronicznej. Poczta elektroniczna to poczta, z której możesz korzystać:
- w komputerze
- w tablecie
- w telefonie komórkowym.
Możesz napisać pismo i wysłać za pomocą platformy ePUAP. ePUAP to skrót nazwy: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
Platforma ePUAP to taki specjalny rodzaj poczty elektronicznej. Musisz mieć Internet i konto na platformie ePUAP. Aby wysłać pismo musisz wejść na stronę internetową platformy ePUAP: www.epuap.gov.pl.
Adres skrzynki Urzędu na platformie ePUAP to: /umzyrardow/skrytka
Strona główna elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej znajduje się pod adresem: https://epuap.gov.pl/wps/portal
Możesz napisać pismo i wysłać za pomocą platformy e Doręczenia
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych listów. Musisz mieć Internet i konto na platformie e-Doręczenia. Strona główna elektronicznej Platformy Usług e-Doręczenia
https://www.gov.pl/web/e-doreczenia
Możesz zadzwonić na numer 46 880-08-00
Możesz przyjść do Urzędu w godzinach pracy Urzędu i spotkać się z pracownikiem.
Jak trafisz do Urzędu?
Możesz przyjechać do nas autobusem:
Obok Urzędu znajdują się przystanki autobusowe.
Nazwa stacji to Limanowskiego/Ditricha
Nazwa stacji to Limanowskiego/A. Krajowej
Na przystankach zatrzymują się autobusy o numerach: 0, 4, 3
Szczegółowy rozkład jazdy znajduje się na stronie: http://pksgostynin.pl/zyrardowskie-przewozy-autobusowe/
Możesz przyjechać do nas samochodem:
Przy Urzędzie jest bezpłatny parking dla wszystkich. Możesz zaparkować na miejscu dla osoby z niepełnosprawnością. Takie miejsce parkingowe ma specjalny znak. Na znaku są litera P, koperta i symbol osoby z niepełnosprawnością. Miejsce parkingowe jest pomalowane na kolor niebieski.
Czy Urząd jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością?
Budynek Urzędu jest dostępny, na poziomie parteru, pierwszego, drugiego i trzeciego pietra Opis dostępności budynku znajdziesz w deklaracji dostępności.
Na wszystkie piętra można dostać się windą lub schodami. Windami mogą też wjechać osoby na wózkach.
Drzwi i przejścia są szerokie, swobodnie mogą przemieszczać się nimi osoby na wózkach.
Na parterze jest pętla indukcyjna. Pomaga lepiej słyszeć.
Na parterze jest Punkt informacyjny oraz Strażnik.
Osoby z problemami widzenia mogą uzyskać informację gdzie załatwić swoją sprawę
Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami jest w na każdym piętrze budynku.
Osoby głuche i słabosłyszące mogą kontaktować się z pracownikami za pomocą tłumacza języka migowego, on-line.
 
                     
                         
                        